måndag 14 januari 2013

Syrumsfunderingar..

sitter och tittar på ikea.se .. kollar mått på olika hyllor och bord och ser vad som skulle passa in i det rummet som kommer bli mitt framtida syrum.. googlar och kollar på hur andra har gjort och det finns verkligen många fina syrum där ute..

jag har egentligen en väldigt gammaldags stil, gillar tapeter som gammelsvenska och william morris.. har väggklockor, fotogenlampor och trattgrammofoner.. mörkbruna möbler och handknutna mattor.. men när det gäller syrummet så tror jag att jag kommer göra det ganska modernt.. dels för att jag vill ha släta vita ytor att jobba på och lådor som är lätta att öppna och stänga.. med gamla möbler får man ju leva med knottriga bordsskivor, knarrande dörrar och lådor som inte går att stänga ordetligt... och visseligen har det ju sin charm det med.. men syrummet är lite som köket.. det ska ju först och främst vara funktionellt.. sen kan man ju slänga in lite gammal känsla ändå..

är dessutom lite sugen på blommigt färgglatt 70tal i syrummet, kanske mycket pga att jag gillar att jobba i sånna tyger..

många beslut att ta, men bitarna brukar ju falla på plats eftersom.. jag brukar försöka få en ungefärlig bild på hur det ska bli, och sen får det blir det det blir med tidens gång... ibland är ju det som känns bra på pappret inte alls bra i verkligheten..

iallall har jag bestämt mig för att göra syrummet så ljust som möjligt.. kommer nämligen inte bli några fönster då vi kommer dela ett gammalt rum och fönstret hamnar i den andra delen (som ska bli utökning av badrum samt plats för tvätt.) 
foto: boråstapeter
har dock funderat på någon kul tapet.. Kanske bara på en av väggarna.. Så man får lite färg iallafall... Funderar på josef franks eldblomma, den hade jag som alternativ till lilla s rum, men vi valde en enklare tapet dit.. 
foto: tapettitalo
Men jag hittade även en finsk sida med mycket fina retrotapeter i härliga färger.. Jag gillar ju gult ! Kolla in sidan här.

rummet har dessutom snedtak vilket tar upp halva rummet som redan är litet som det är ..vilket ställer till det när man ska få plats med mycket förvaring.. och jag vill gärna ha någon typ av vitrinskåp att förvara tyger i.. synligt men ändå prydligt..

foto: ikea
ikeas billy i härligt gult, tyvärr fanns den bara i begränsad upplaga.. men har man tur kanske någon redan är less den och lägger ut den på blocket? inte alls min stil egentligen, men jag leker gärna med tanken på lite färgglad inredning i syrummet.. det ska ju vara ett inspirerande rum !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar